Azure-oplossing zorgt voor minder downtime en meer inzicht en flexibiliteit
De point-to-pointverbindingen van Oikocredit waren onstabiel, tijdrovend en ondoorzichtig. Rubicon heeft in nauwe samenwerking met de sociale investeerder een integratieplatform as a service (iPaaS) én een aantal specifieke integraties geïmplementeerd en in beheer genomen. Oikocredit kan nu makkelijker integraties toevoegen en heeft meer inzicht in de dataflows. Plus: de gemiddelde downtime van integraties is drastisch gereduceerd.
Het Nederlandse Oikocredit maakt – via een netwerk van meer dan 500 partners – positieve impact op het leven van ruim 32 miljoen mensen in Afrika, Azië en Latijns-Amerika. Aan de hand van verschillende financiële constructies investeert de sociale coöperatie in microkrediet, landbouw en duurzame energie.
Het IT-landschap van Oikocredit is omvangrijk en door de best-of-breed aanpak behoorlijk integratie-intensief. De noodzaak om de vorige integratieoplossing te vervangen nam met de dag toe, vertelt Saida El Hairan, IT strategy & change manager van Oikocredit: “We hadden meerdere point-to-point-verbindingen, die vaak onstabiel waren. Zowel het repareren van bestaande integraties als het ontwikkelen van nieuwe kostte ongelooflijk veel tijd.”
Daar kwam bovenop dat meerdere interne teams bij de integraties betrokken waren en dat Oikocredit sterk afhankelijk was van derde partijen. El Hairan: “Niemand had daardoor directe controle over – of inzicht in – het hele integratieproces. Daarom wilden we één centrale oplossing voor al onze integraties.”
Point-to-point is efficiënt voor eenvoudige scenario’s, maar wordt al snel complex en onbeheersbaar zodra het aantal verbindingen stijgt. Rodrigo Caldeira de Melo, integration business analyst van Oikocredit: “Met point-to-point moet je voor iedere verbinding tussen twee applicaties een aparte dataflow bouwen, wat op een gegeven moment een enorme integratiespaghetti oplevert.”
“Met een integratieplatform realiseer je ook een dataflow tussen twee applicaties. Het grote verschil: doordat je meer herbruikbare componenten hebt, kost het synchroniseren van data naar een extra systeem veel minder moeite. Bovendien is de integratie veel makkelijker en sneller te beheersen en te onderhouden.”
De organisatie koos voor een integratieplatform as a service (iPaaS). Dat is een cloudgebaseerde, flexibele, schaalbare, gecentraliseerde en kosteneffectieve integratiearchitectuur. Dankzij een trits cloudtools creëert het een soort gemeenschappelijke communicatielaag binnen het IT-landschap.
Gevolg: applicaties in verschillende omgevingen en met afwijkende architecturen kunnen met elkaar praten. Een goed ontworpen integratieplatform op basis van iPaaS zorgt daardoor voor minder complexiteit, meer schaalbaarheid en eenvoudiger beheer.
Na een verkenning van de markt koos Oikocredit voor een iPaaS-oplossing binnen Microsoft Azure. De keuze voor Rubicon als implementatie- en beheerpartner was vervolgens snel gemaakt, legt El Hairan uit. “We werkten al ruim tien jaar met Rubicon samen. Daarbij was het natuurlijk een voordeel dat ze bekend waren met ons landschap.”
Na nauw overleg hebben Oikocredit en Rubicon het Oikocredit Integration Platform ontworpen, ontwikkeld en geïmplementeerd. De oplossing bestaat uit twee delen:
1. Integration Foundation
De Integration Foundation levert de structuur en architectuur voor de inrichting van het integratieplatform en is de basis voor het beheer daarvan. Voor de Integration Foundation kon Rubicon dankzij haar ervaring en expertise een doordachte standaard blauwdruk met bijbehorende automation scripts aanleveren. Dit casco is vervolgens gezamenlijk ingevuld en aangepast.
2. Specifieke integratiedataflows
Na overdracht van de Integration Foundation aan het projectteam is Rubicon samen met de integration product owner van Oikocredit gestart met de realisatie van de eerste vijf integratiedataflows binnen de afgesproken scope. Denk aan integraties voor wisselkoersen-, rentetarieven- en CRM-applicaties. Op moment van schrijven zijn er nog eens vijf applicaties geïntegreerd via de Foundation. Daarbij gaat het om integraties voor applicaties die voorheen niet verbonden waren, maar ook om het moderniseren van bestaande integraties.
El Hairan: “De samenwerking met een architect en ontwikkelaar van Rubicon maakte de implementatie van de datastromen heel efficiënt. Door met hen samen te werken, werd het voor ons ook duidelijk dat Oikocredit kennis over de gegevensstromen een competentie is die we standaard in huis moesten hebben.”
Beide implementaties binnen het Oikocredit Integration Platform – de Foundation en de op maat gemaakte integratiedataflows – zijn door Rubicon in beheer genomen binnen de Managed Cloud Services. Rubicon garandeert dat het volledige integratielandschap beschikbaar, up-to-date, beveiligd en compliant is volgens de vereisten in de service level agreement (SLA).
Het beheer is reactief doordat incidenten en problemen worden gedetecteerd en opgelost. Daarnaast is het proactief: Rubicon voert periodieke controles uit, beheert systematisch de levenscyclus van integratieoplossingen en realiseert change requests voor verbeteringen en nieuwe functionaliteiten.
Oikocredit had bovendien een andere aanpak nodig, zo besefte men. Voorheen had niemand de eindverantwoordelijkheid, iedereen deed slechts een deel. Oikocredit heeft daarom de functie van integration business analyst gecreëerd, waarvoor Caldeira de Melo is aangenomen. Als product owner van de integratieoplossing is hij ook de belangrijkste schakel met Rubicon.
Caldeira de Melo: “De monitoring is bijzonder effectief en heeft ons al veel inzichten opgeleverd. We zien bijvoorbeeld dat de gemiddelde downtime enorm gereduceerd is. Bij issues in de integratielaag heeft de managed service van Rubicon alles doorgaans in no time weer up and running.”
Het resultaat van het hele traject is een weldoordachte, robuust gebouwde en toekomstbestendige integratieoplossing. El Hairan: “We wilden initieel vooral een overall oplossing met een gestandaardiseerde en verenigde aanpak, die ook de basis vormt voor troubleshooting. Tijdens het implementeren van de gegevensstromen, realiseerden we ons dat we bovendien in staat moesten zijn om de prestaties van de integraties te monitoren."
Rubicon heeft daarom samen met de product owner van Oikocredit op maat gemaakte monitoring geïmplementeerd, die de business inzicht geeft in de status van de dataflows. De monitoring toont precies hoe dataflows worden verwerkt, wanneer ze slagen of falen en welke fouten er aangepakt moeten worden. De oplossing is daarmee het fundament onder troubleshooting.
El Hairan en Caldeira de Melo ervaren de samenwerking met Rubicon als bijzonder prettig en productief. El Hairan: “Rubicon denkt nooit ‘u vraagt, wij draaien’, ze onderzoeken liever wat de beste oplossing is. Dit leidde tot deep dives in bijvoorbeeld de stabiliteit en schaalbaarheid van de omgeving.”
Caldeira de Melo: “Het voelt echt alsof we sámen aan het bouwen zijn. Rubicon doorgrondt graag wat de redenen zijn achter onze wens en daagt me continu uit om grondiger na te denken. Ze hebben veel expertise op technologisch vlak. Ik heb nog nooit het gevoel gehad dat we met de rug tegen de muur stonden. Hoe groot de uitdaging ook was: altijd vonden ze een oplossing die duidelijk méér was dan alleen een workaround.”